Door de relatief koude lente heeft het even geduurd maar helaas hebben velen van ons inmiddels al weer onvrijwillig kennisgemaakt met 1 of meerdere haartjes van de eikenprocessierups en lijkt er, ook dit jaar, bijna geen ontkomen aan als je een stukje gaat fietsen.

6x Tips

  1. Kleding. bescherm je door lichte arm- en beenstukken (zomeruitvoering, niet gevoerd), een zo groot mogelijke bril (1-lenssysteem) en Buff of koerspetje onder je fietshelm te dragen. 
  2. Pas je tocht aan. In de zomer is het juist lekker om beschutting te zoeken in de bossen, maar de kans op een encounter met rupsen is dan groot. Wil je de kans verkleinen? Fiets dan langs de kust, over een dijk of uitgestrekte polder.
  3. Na het fietsen goed douchen en afspoelen met water en zeep. Ga niet schrobben, want dan verhevig je de reactie. De huid niet droog wrijven, maar deppen of föhnen.
  4. De huid na het douchen zachtjes insmeren met aftersunmilk. Ook zalfjes met Aloë Vera en het anti-allergimedicijn Cetrizine (verkrijgbaar bij de drogist) kunnen de jeuk verminderen. 
  5. Was je kleding die in aanraking is geweest met de haren. Het advies is 60 graden maar dan gaat je wieleroutfit eraan. Je kunt na afloop je kleding van achtergebleven haren ontdoen met plakband of een kledingroller.  
  6. Helpt dat allemaal niet voldoende, vraag dan aan de huisarts om een anti-allergiepil die je dagelijks (in het rupsenseizoen van mei t/m juli) moet innemen.

bron: fietssport.nl

En uit “de oude doos”; https://www.fietsgroepstappenbelt.nl/eikenprocessierups/